|Terkini dari milan|

1. Amihana: Nilai Sekeping Hati 56 was the last post. New entry? Ntahla... (- . -')
2. SUS - dihentikan untuk seketika.
3. ABB - sedang dirombak. Progress may be updated.

Followers

Friday, November 19, 2010

Amihana: Nilai Sekeping Hati 51

Mumbling o milanhawkin at 10:59 AM 8 demented soul(s)
“Mungkin benar saya bukan lelaki yang baik. Saya ambil kesempatan atas kesusahan orang lain. Tapi cinta saya pada awak, bukanlah cinta palsu, Hana. I am madly, deeply in love with you. Jangan kata awak tak rasakan apa yang saya sedang rasakan saat ni”

Aku menarik jemariku yang sedari tadi berada di dalam genggamannya. Aku mengepal tanganku. Sebetulnya aku tidak tahu bagaimana mahu bereaksi. Terlalu banyak yang bermain di fikiranku saat ini.

Air mataku telah lama kering. Kekeliruanku sebentar tadi terjawab jua. Dr Khairul yg melutut di hadapanku, kupandang sepi. Hatiku berbelah bagi. Kurasakan, separuh jiwaku saat ini sudah terbang melayang entah ke mana.

“Awak... kat mana dia sekarang?” akhirnya aku bersuara. Tiba-tiba saja aku rasakan aku perlu berjumpa Imran Hadi. Aku perlu bersemuka kembali dengan lelaki itu. Walaupun Dr Khairul sudah menjelaskan semua yang terjadi, aku rasakan aku masih perlu merenung matanya, dan mendengar semuanya dari bibirnya.

Aku menyesal sekarang kerana tidak pernah mahu bersemuka dengan Imran Hadi dan menuntut penjelasan. Aku tahu Imran berbohong padaku. Aku tahu ada sesuatu yang disembunyikan semenjak aku pulang dari Korea. Aku patut percayakan instinctku. Tapi aku khilaf. Aku... aku yang membenarkan semua ini berlaku.

“Hana, please... dont hurt yourself anymore. I can’t bear it...” Aku menggelengkan kepala. Berkali2.

“Tak... saya... saya nak jumpa dia... saya perlu jumpa dia. Please awak.. bawak saya jumpa dia sekarang jugak. Please...” aku merayu lagi. Entah berapa kali aku perlu merayu pada lelaki ini?

Dr Khairul menunduk. Lama. Kemudiannya dia mengangguk. Mataku bersinar dengan penuh harapan.

“Baiklah, tapi dengan syarat...”

Keningku bertaut. Syarat?

“Awak kena terima lamaran saya. Dan hanya selepas kita bernikah, barulah saya bawa awak jumpa Imran. Inilah syarat saya”

“Ini paksaan!” bentakku dengan geram. Dr Khairul mendengus perlahan.

“Ini syarat saya, Hana. Sama ada awak terima atau tak, itu keputusan awak” ujar Dr Khairul, langsung tidak mahu mengalah. Tapi syarat ini langsung tak masuk akal walhal dia sudah tahu perkara sebenar. Dan dia sepatutnya tahu perasaanku sekarang ini.

“Kalau awak tanak bawak saya, saya akan mintak Auntie Zue tolong saya!” ugutku.

Ya, patutnya aku minta bantuan dari Auntie Zue. Pasti Auntie Zue akan menolongku. Aku yakin sekali Auntie Zue akan menyebelahiku.

“Cubalah... “ sinis sekali lelaki itu berkata2. Aku menjeling,kurang senang.

“Sebenarnya kami semua dah berjanji takkan bocorkan rahsia ni pada awak sampai bila2. Saya yakin, Auntie Zue takkan bawa awak, sebab Auntie dah janji pada Imran” jelasnya kemudian. Aku menarik nafas panjang.

“Awak tipu...” desahku. Dadaku semakin sebak.

“Macam saya cakap tadi, awak boleh cuba tapi percayalah, hanya saya yang boleh tolong awak”

“Tapi... tapi... awak... saya sayangkan Imran. Saya hanya nak kahwin dengan dia. Saya tanak awak! Please...”

Aku tau wajah Dr Khairul berubah mendung. Hilang serinya bila mendengar aku mengeluarkan ayat2 sebegitu rupa. Aku tahu mungkin hatinya sedang terluka. Namun apalah dayaku, hati ini masih dimiliki oleh Imran. Aku belum bersedia mahu berpaling darinya. Walaupun aku sedar, Dr Khairul semakin mendapat tempat di suatu sudut di hati ini, namun semuanya itu mungkin kerana aku sedang patah hati. Dia menjadi tempat aku melepaskan perasaanku yang terkurung. Pendek kata, he's in the right place, at the right time. Tapi permintaannya sekarang ini benar2 buat aku menyampah.

“Sorry, that’s my only condition. Awak fikirla masak2. Then inform me later. Jom, kita turun. Keluarga kita mesti risau bila kita lama2 kat bilik ni” kali ini bicara lelaki itu tegas. Wajahnya juga semakin serius.

Dr Khairul bangkit dari duduknya. Kemudian digamit jemariku, memaksaku berdiri. Kali ini kubiarkan saja kerana fikiranku sudah semakin berkecamuk memikirkan apa yang telah terjadi.


**********************************************************
p/s: really appreciate your comments, for improvement. tq muah muah!

Wednesday, November 10, 2010

Cover utk Amihana

Mumbling o milanhawkin at 9:47 AM 4 demented soul(s)


Amihana: Mengapa bahagiaku tidak pernah berpanjangan?
Imran Hadi: Cinta itu sebuah pengorbanan. Maafkan aku sayang...
Kamal Hadi: Kasihku terbelah dua. Dan keduanya aku sayang dan cinta...
Balqish: Kak Hana tetap kakak Qish dunia akhirat. Tapi Abang Kamal adalah cinta hati Qish.
Dr. Khairul: Cinta = Amihana. Hanya Amihana. Semua ini kulakukan hanya untukmu, Hana.

p/s: hehehe... milan semalam teruja try software baru. Still lagi bertatih... V(> o <)V

Wednesday, November 3, 2010

Amihana: Nilai Sekeping Hati 50

Mumbling o milanhawkin at 3:05 PM 4 demented soul(s)
Walaupun aku sombong tak menyambut huluran tangannya, lelaki itu tetap saja menarik jemariku ke dalam genggamannya dan menarikku naik ke tingkat atas.

“Mama, Kay bawak Hana naik atas jap ye” Dr Khairul memaklumkan pada ibunya ketika kami tiba di hadapan ibubapa kami. Masing2 sedang seronok berborak sesama mereka. Entah apa yang dibualkan.

“Ye, tapi jangan lama-lama. Tak manis. Awak tu bukannya ada ikatan lagi” pesan Pn Safiah, sementara Ummi dan Babah cuma menganggukkan kepala ke arahku.

“Don’t worry, Ma. Kejap jer” ujarnya sambil mengenyit matanya. Hek eleh... budget hensem sgt la tu... (mmg hensem pun...)

“Awak, bleh tak tolong lepaskan tangan saya ni?! Tak malu la awak ni! Depan mak ayah awak pun awak berani lagi nk buat gini” aku merungut sambil cuba melepaskan pautan jemarinya sewaktu kami mendaki anak tangga menuju ke tingkat atas. Gagal!

Dr Khairul tersenyum cuma. Agaknya dah malas nk berbahas dengan aku. Dia membawa aku menaiki tangga. Sambil2 tu, mata aku sudah meliar mencari kelibat manusia. Hampa. Kami melintasi ruang tamu di ruang atas. Agak besar dan dihias simple dengan beberapa kabinet buku, televisyen dan sofa L-shape.

Aku tiba2 saja diberhentikan di hadapan sebuah bilik yang tertutup rapat. Dia ni biar betul? Takkan nak bawak aku masuk bilik plak? Waaaa.... takutnye.... Ummi, Babah, mamat psycho ni nak apa2kan Hana ke?

“Takut ker?” Ish... camna la dia boleh baca fikiran aku dengan mudah? Aku memuncung mulut.

“Sebab semuanya terpancar kat muka awak yg cute ni. Awak marah ke, happy ke, sedih ke... semuanya saya nampak kat muka awak, walaupun awak tak cakap apa2. You’re too easy to read la, my dear. Macam buku ABC!”jari telunjuknya tiba2 saja naik menyentuh bibirku, membuatkan aku tersentak dan berundur setapak. Dr Khairul tergelak kecil. Sungguhla aku rasa nk sental je senyuman tu dari wajah lelaki gatal ni.

Aku mengertap bibir menahan geram. Takpe, sabar je dulu... ada ubi ada batas, ada lori ada bas, ada kapal terbang... aduh, kenapa aku rasa gementar je ni? Rasa nervous je nk jumpa bakal madu... opss...

Tombol dipulas. Aku menunggu dengan penuh debar. Sebaik saja daun pintu terbuka, yang aku lihat hanyalah sebuah bilik tidur moden yang cantik. Interior designnya simple tapi menawan. Semuanya dihias dalam warna hitam dan dark chocolate saja.

"Mana orangnya?" entah kenapa aku sedikit berbisik. Aku dengar lelaki itu tergelak. Ketawakan aku la tu.

"Tu!" Jari telunjuknya dihalakan ke side table di tepi katil. Aku melirik ke arahnya. Dia nak aku jalan ke sana ke? Dan lelaki itu mengangguk. Perlahan aku mengorak langkah. Atas side table tersebut, hanya ada sebuah frame gambar. Tanganku mencapai frame gambar tersebut.

Gambar seorang perempuan yang sedang tersenyum gembira ke arah kamera. Gambar aku! Ya, tidak silap lagi. Gambar yang kuambil sewaktu aku masih berada di Korea. Gambar aku di berdiri di bawah pokok di tepi Gilansa Temple, Seoul. Kenapa dia ada gambar aku?





“Kenapa awak ada gambar ni?” ujarku penuh tanda tanya, memandang tepat ke dalam anak matanya. Dr Khairul tersenyum.

“Saya curik” dia mengusik. Aku memejamkan mata perlahan. Sungguh aku tak tahan lagi dengan sandiwara ini. Kenapa dia mahu aku berteka-teki sendiri?

“Tolonglah... cakap dengan saya, kenapa awak ada gambar ni? Gambar ni bukan untuk awak” Aku mahu menafikan apa yg aku sangkakan sekarang ini.

“Kan saya dah cakap...”

“Mustahil! Mustahil!” bentakku, memotong kata2 Dr Khairul. Lama kami bertentangan mata. Aku tidak mahu mengalah kerana aku inginkan kebenaran. Sudah begitu banyak persoalan yang bermain2 di kepalaku.

Aku menarik gambarku keluar dari frame gambar tersebut. Terpampang jelas tulisan tanganku di belakang gambar tersebut.

Sayang dan rindu hanya untuk awak...

“Please... tell me the truth...” akhirnya aku merayu. Tak sedar ketika itu air mataku sudahpun mengalir.

“Imran Hadi yang kasi kat saya” Dr Khairul akhirnya mengaku.

“Kenapa? Kenapa?!!” aku separuh menjerit. Peritnya hati ini bila aku diperkotak-katikkan begini. Apa maksud semua ini? Permainan apakah ini? Dan kenapa aku pula yang menjadi mangsa.

“Mahukah awak terima kebenarannya, Hana? Sanggup ke awak? Setiap hari, sewaktu awak di hospital, saya tengok awak bersedih hati. Saya tak mahu lagi tengok awak macam tu...”

“Apa awak cakap ni? Kenapa pulak saya nak bersedih? Baik awak cakap apa yang awak sembunyikan!” aku berubah geram.

“Saya tak pernah sembunyikan apa2. Saya ikhlas sayangkan awak. Saya jatuh cinta pandang pertama pada awak, walaupun masa tu muka awak ni babak belur dengan luka dan lebam” dia mengorak senyum, seolah membayangkan sewaktu pertama kali kami bersua muka. Pandanganku masih tidak berubah. Masih penuh dengan tanda tanya. Masih marah.

“Tipu! Awak tipu!” esakku dalam tangis berpanjangan.
 

thydivaontheloose... tempat ambe jadi minah jiwang Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review