|Terkini dari milan|

1. Amihana: Nilai Sekeping Hati 56 was the last post. New entry? Ntahla... (- . -')
2. SUS - dihentikan untuk seketika.
3. ABB - sedang dirombak. Progress may be updated.

Followers

Saturday, August 16, 2008

Amihana: Nilai Sekeping Hati 18

Mumbling o milanhawkin at 8:36 PM
Selesai menonton wayang, Kamal Hadi membawa aku ke Kinokuniya pula. Katanya mahu membeli beberapa buah buku rujukan. Aku apa lagi, seronok la. Gedung ilmu sememangnya tempat yang paling aku gemari. Dan yang paling penting, aku tidak perlu terserempak dengan mamat senget itu di sini. Dia kan penjaga MPH!

“Honey, lepas ni kita makan ek? Hadi dah lapar la. Lepas makan baru kita balik. OK?” ujar Kamal Hadi memberi cadangan.

“Honey ok je. Hari ni kita makan Little Penang, nak? Honey rasa macam nak makan Assam Laksa lah” suaraku pula. Terasa kecur air liur mengingatkan Assam Laksa yang sudah lama tidak menjamah lidahku itu. Nyum nyum!! Kamal Hadi tersenyum.

“Anything for you, my dear” kata2nya itu menambahkan rasa bahagia ini.

Kami beriringan menuju ke Kinokuniya. Sambil memanjat escalator hingga ke tingkat atas, jemari kami saling bertaut mesra. Kadang2 tu rasa malu juga bila ada mata yang memandang, tapi bila hati sudah sayang, aku jadi tak peduli. Biarlah kami dengan dunia kami sendiri. Lagipun bukannya kami buat benda2 yang tak senonoh kan?

“Yang, Honey nak gi kat tempat novel dulu ek. Nanti Honey cari Hadi” Kamal Hadi sekadar mengangguk dan membiarkan aku berlalu.

Aku mencari2 novel2 terbaru keluaran penulis kegemaranku, Norhayati Berahim. Takde pulak novel barunya. Ah, takpelah, takkan dia nak keluarkan cerita baru setiap bulan, ye dak? Aku mencari pula novel keluaran Alaf 21. Mana tahu kot ada yang berkenan di hati. Bila ternampak buku baru dengan tajuk ‘Fitrah Kasih’, segera aku mengambil buku tersebut dari rak.

Aku membelek sedikit melihat kandungannya. Hmm... nampak macam menarik. Cuba je la baca. Aku tersengih sendiri. Bolehla... daripada takde langsung.

“Apa sengih2 tengok buku ni? Nanti orang cakap awak ni tak betul!”

Erk! Suara ni?! Rasa macam kenal je?

Si mamat senget dengan bangganya menayangkan giginya yang putih teratur di hadapanku. Ya Tuhan, apalah dosaku pada mamat ni. Kenapa dia macam ada kat setiap kedai buku yang pergi? Bukan dia pak guard MPH je ke? Takkan dah tukar kerja pulak?

“Ni tengok orang lama2 ni, dah berkenan ke? Rindu ek?” kata2nya itu seakan mengundang kemarahanku. Siapa dia untuk aku rindu2 ni? Sekeh kepala kang! Ops, ke dia nak balas dendam pasal aku jatuhkan dia itu hari? Alamak!

“Tengok tu, muka pun dah merah. Betullah awak rindu saya ek?” mamat senget senyum lagi. Bila dia buat muka tak menyakitkan hati macam ni, takde la nampak teruk sangat pun dia ni. Ada la jugak hensemnya. Tapi, hensem lagi Kamal Hadi, huhuhu...

Dan, sejak bila pulak dia pandai2 guna bahasa bersopan ni? Selalu ‘aku-kau’ je.

“Yang awak ni, pehal pulak tetiba kacau orang ni? Suka sangatla kacau saya kan? Huh!” aku menjuih bibir. Yang dia ni terpacak depan aku ni buat apa? Tepilah... orang nak lalu ni!

“Saya bukan kacau awak pun. Saya tegur je. Awak tu yang selalu carik pasal dengan saya” eleh, macam budak2 pulak kitaorang ni. Macam budak2 sekolah tadika pun ada bila cakap macam ni dengan mamat senget.

“Tepilah, orang nak lalu ni”

“Cakap la dulu kenapa awak dah lama tak datang MPH Mid Valley tu. Saya tunggu awak datang, tapi awak tak muncul2 jugak”

Aiseh, mamat ni serius nak balas dendam ke? Aku ni dahla tengah mood elok je. Malas nak carik gaduh.

“Awak nak balas dendam ke?” berani2 takut aku menyoalnya. Kalau betul nak balas dendam, aku memang tak bersedia langsung. Manalah nak tahu akan jumpa mamat senget kat sini.

“Taklah, saya...”

“Honey, napa ni?” suara Kamal Hadi menghentikan bicara kanak2 tadika kami. Kulihat Kamal Hadi sudah mencerlung ke arah mamat senget. Kamal Hadi segera datang mendekati kami dan berdiri di sisiku.

“Hadi...”

Kedua2 mereka berpaling memandangku. Si mamat senget tersenyum sinis ke arahku.

“Siapa ni? Dia kacau Honey ke?” Mak aih, si jantung hatiku ini pandai cemburu rupanya. Ni yang buat aku kembang semacam ni.

“Ermm... tak.. ini... err...”

“Hi, saya Imran Hadi, just a friend” si mamat senget menghulur salam. Ooo... namanya Imran Hadi... nama akhir yang sama dengan Kamal Hadi. Patutlah dia berpaling sewaktu kusebut nama ‘Hadi’ tadi.

“Saya Kamal Hadi, the boyfriend” tegas sekali Kamal Hadi, setegas salam yang disambutnya. Masing2 tidak langsung mengukir senyum. Mintak2lah mereka tidak bertegang urat kat sini.

“Hmm.. oklah, Honey. Saya jalan dululah ye. Bye!”

“Its Hana for you!” sempat pula Kamal Hadi memberi ucapan berbaur amaran. Aduhai...

“Honey, please la jangan layan lelaki lain selain dari Hadi” kali ini amaran itu berpaling pula padaku. Aku senyum memandangnya. Terasa ingin mengusik Kamal Hadi yang berwajah masam itu. Ini kali pertama dia menunjukkan rasa cemburunya.

“Tapi, tadi tu pun ‘Hadi’ jugak” Makin lebar senyumanku bila lelaki itu semakin menarik muka.

“Alalala... sorry yang. Honey gurau je. Nampaknya Honey kena panggil awak nama lainlah. Nanti tertukar pulak, jeles pulak buah hati Honey ni” aku cuba memujuk. Dalam hati, rasa macam nak tergelak je.

“Panggil abang!” Kamal Hadi menarik tanganku keluar dari Kinokuniya. Aiseh, tak jadi beli buku.

2 demented soul(s):

tzaraz said...

Emmm....dua-dua nama Hadi gitu. Interesting!

Ummihana said...

ada kena mengena ke? kamal hadi...Imran hadi....aduhai......

interesting!!

 

thydivaontheloose... tempat ambe jadi minah jiwang Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review