|Terkini dari milan|

1. Amihana: Nilai Sekeping Hati 56 was the last post. New entry? Ntahla... (- . -')
2. SUS - dihentikan untuk seketika.
3. ABB - sedang dirombak. Progress may be updated.

Followers

Saturday, June 7, 2008

Amihana: Nilai Sekeping Hati 6

Mumbling o milanhawkin at 12:18 PM
Aku tiba di rumahku sekitar pukul 6 petang. Dua minggu sekali, aku akan memastikan aku berada di syurga duniaku ini. Lagipun aku sengaja pulang ke rumahku di Damansara Height ini kerana discussion kumpulan kami dibatalkan di saat akhir. Semuanya kerana Kamal Hadi dan Shahid tiba2 membatalkan perjumpaan kami di saat akhir.

‘Maaf Hana, Aiza. Kami berdua ada jungle tracking this weekend. Lupa nk inform korang. Postpone ye...’

Jarang2nya Kamal Hadi membatalkan discussion kami. Lebih2 lagi due date sudah semakin hampir. Dan jungle tracking? Sejak bila Kamal Hadi jadi spontaneous begini? Selalunya dia orang yang penuh perancangan. Tidak pernah ambil mudah akan sesuatu perkara. Aiza sendiri cakap Kamal Hadi sudah berubah. Semakin ceria, katanya. Hai...

“Assalamualaikum Ummi” sapaku riang sambil meluru ke arah ummi dan mencium tangannya. Kemudian kedua pipinya turut kuhadiahkan ciuman gemas. Rindunya pada ummi.

“Awal pulak Hana sampai hari ni” Ummi mengusap kepalaku yang bertudung. Aku tersengih memandang muka ummi yang bersih. Dalam usia begini pun, ummi masih nampak muda dan cantik. Jamu apalah yang ummi amalkan ek? Kena mintak resepi ni...

“Hana habis kelas awal ummi. Ermm... babah mana, ummi?” aku

“Babah kamu belum balik kerja lagi ni. Katanya ada mesyuarat penting hari ni. Nak kena entertain client dari Jepun”

“Wah... babah sekarang ni asyik la jumpa client dari overseas kan, ummi. Mesti business babah makin untung”

“Alhamdulillah... rezeki Allah, sayang. Syukurlah kalau Allah nak bagi. Ingat, harta dunia tu bukan boleh dibawa ke mana pun. Jadi, kalau ada lebih nanti, kita buat kenduri sikit, sedekahkan pada yang memerlukan. Barulah berkat”

Aku menganggukkan kepala mendengar kata2 ummi. Wanita itu memang wanita dan isteri solehah. Aku mengagumi ketabahan seorang wanita seperti ummi. Walaupun sering ditinggalkan babah atas urusan kerja, ummi tak pernah sekalipun merungut. Sebaliknya dia akan setia menanti kepulangan babah. Aku juga ingin jadi seperti ummi. Aku ingin sekali berkhidmat pada bakal suamiku nanti sepertimana ummi berkhidmat untuk babah.

Dan babah juga, seorang lelaki yang budiman. Tidak pernah sekalipun terniat di hatinya untuk berkahwin lain demi untuk mendapatkan zuriat sendiri, walaupun berkali2 ummi menyuarakan keizinannya pada babah. Ummi memang ikhlas membenarkan babah berkahwin lain, tapi babah tidak pernah mengambil kesempatan tersebut. Kata babah, ummi satu2nya wanita yang paling sempurna hadir dalam hidupnya. Tak mungkin dia akan menduakan hati wanita mulia seperti ummi. Lagipun, kata babah, kalau memang sudah jodohnya untuk beristeri dua atau tiga, sudah pasti dia akan berkahwin juga walaupun ummi menghalang. Tapi ummi hanya tersenyum saja mendengar usikan babah. Bahagia kan mereka?

“Eh, Qish mana ummi? Tak lekat rumah betul budak sorang tu. Dah petang ni” aku mula membebel. Sebenarnya aku rindu nak tengok muka comel adikku nan sorang tu.

“Laa... Qish kan ker gi camping kat Gunung Kinabalu weekend ni? Qish takde cakap dengan Hana ke?”

Aku menepuk dahi. Betullah, Balqish memang ada cakap pasal perkara ni dengan aku. Aku je yang lupa dek sibuk sangat dengan minggu exam ni. Aduhai, terlepas lagi nak jumpa adik kesayangan aku ni. Takpelah, nanti boleh tengok gambar dia gi camping...

0 demented soul(s):

 

thydivaontheloose... tempat ambe jadi minah jiwang Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review