|Terkini dari milan|

1. Amihana: Nilai Sekeping Hati 56 was the last post. New entry? Ntahla... (- . -')
2. SUS - dihentikan untuk seketika.
3. ABB - sedang dirombak. Progress may be updated.

Followers

Thursday, June 4, 2009

Jodoh 13

Mumbling o milanhawkin at 6:42 PM
Aku merenung ke jendela. Nyamannya udara kampung. Kalaulah aku ni punya harta berbillion, aku rasa aku akan lebih senang melepak kat kampung macam ni je. Tak payah nak risau pasal duit kalau duit dah menimbun. Tak payah kerja. Rileks je memanjang. Hehehe... bestnye berangan2 mat jenin ni.

Angin yang sepoi2 bahasa seakan membelai lembut wajahku. Mata pun segar je memandang bendang sawah yang sedang menghijau. Pokok2 buah merendang di sepanjang laluan pejalan kaki. Kereta memang susah nak masuk sini. Nama pun jalan kampung.

Namun suasana sebegini sememangnya indah. Memang cantik. Mana nak dapat landscape macam ni kat KL sana kan? Asap kereta banyaklah kat sana. Ni yang buat rasa macam nak pindah balik kampung aje. Lagi best!

Aku memejamkan mata seketika sambil menghirup udara segar. Kalaulah boleh begini selamanya. Tak payah bersusah payah terperangkap dalam jam. Tak perlu bersesak2 dengan orang ramai masa shopping. Tak perlu jumpa orang yang tak sukakan aku. Tak perlu nak rasa terhina. Tak perlu nak rasa marah. Tak payah lagi rasa sakit hati. Tak payah lagi nak mengalirkan air mata saban malam. Aku nak lepas dari semua ni... nak bebas!

Tit tit! Tit ti!

Ish... terhenti sekejap meditasi aku. Lantas hati ini berdebar2. Aku tahu siapa yang menghantar mesej ke telefon bimbitku. Dan sebenarnya sudah hampir seminggu aku dihantui dengan karenahnya. Telefonnya tak pernah kuangkat. SMSnya pun tak ingin aku nak balas. Aku biarkan semuanya berlalu bagaikan angin. Biar padan muka!

Walaupun terbit juga rasa ingin tahu kenapa dia mencariku, tapi kutabahkan jiwa dan ragaku agar menepis segala pujukan naluri. Aku membelek skrin. Terbeliak mataku membaca mesej tersebut.

‘Saya kat depan rumah awak. Boleh keluar kejap?’

“Wh...what?!!!” aku terlompat dari katil. Confirm wajahku sedang pucat tak berdarah sekarang ni.

Ibu!!!!!!!!

Wait, tunggu dulu.... mungkin dia saja nak main2kan aku tak? Yelah, aku kan dah berpatah arang, berkerat rotan dengannya. Mungkin dia nak balas dendam dengan buat aku terkejut macam ni. Nasib je takde sakit jantung.

Aku menjinjit perlahan menuju ke ruang tamu. Sampai ke tingkap, aku menolak sedikit daun tingkap. Mataku meliar mencari bayangan lelaki itu. Biar betul nih... takde pun...

Sedang aku terhendap2 begitu, tak sedar ibuku sibuk memerhatikan gelagatku.

“Ni apsal terhendap2 ni? Mengintai sapa ni?” sergah ibu.

“Mak!!!” aku menjerit dek terkejut yang amat sangat. Aku mengurut dada. Tak habis lagi terkejut dek Adam, ibu pula datang menyergah.

“Yang kamu dok mengintai kot tingkap tu kenapa? Kamu tunggu sapa?” ibu menjelingku tajam. Aku tersengih sambil menggaru kepala yang tak gatal.

“Mana ada, ibu...”

“Assalamualaikum....Assalamualaikum...”

Hah! Aduh mak! Betul ke dia ni...

“Waalaikumsalam....” jawab ibu sambil membuka pintu. Aku pula berlari masuk ke bilik. Sempat juga ibu menggeleng kepala melihat telatahku sambil mengomel sendiri. Mengutuk akulah tu.

Sayup2 aku mendengar Adam memperkenalkan dirinya. Mesti ibu terkejut menerima kedatangan lelaki itu yang tidak pernah sekalipun kusebut namanya di hadapan ibu. Eh... kenapa aku dengar macam ramai je yang datang? Perlu ke aku keluar sekali? Tak mahulah...

“Imah! Buatkan air untuk tetamu kita ni” laung ibu.

Alaaaa....

“Baik, ibu” aku menjawab lemah.

Eh, berapa ramai ek... dari balik langsir pintu aku mengira. Satu...dua...tiga...empat...lima... ish... ramainyer!

Bergegas aku kembali ke dapur sebaik saja aku menangkap Adam memerhatikan tingkahku dengan senyum di bibir. Merah mukaku seketika. Malunya! Eh, tapi...kenapa pula aku nak malu?!

Aku akhirnya keluar menatang dulang berisi air dan sedikit kuih muih. Nasib baik ibu memang tengah buat kuih koci kegemaranku. Adalah juga juadah untuk dihidang. Tak tahulah betapa merahnya mukaku saat aku menjadi perhatian beberapa pasang mata itu. Terketar2 jugalah dulang yang kupegang tu.

“Jemputlah...” hampir tak kedengaran suaraku saat itu.

Kemudian, seperti yang diajar oleh ibu, aku tunduk menyalami setiap tetamu perempuan di situ. Ada yang tua. Ada yang muda. Eh, Shira pun ada? Gadis itu tersengih penuh makna ke arahku. Aku pula, membalas senyumannya dengan gementar. Aduh, apa kes ni?!

Baru saja aku mahu berpaling untuk kembali ke bilik, ibu menyuruhku duduk di sisinya. Mahu tak mahu, terpaksalah jua aku bergerak ke sisi ibu.

“Oh...inilah Imah ye...” seorang perempuan yang agak berusia namun masih jelita tersenyum mesra ke arahku.

“Yelah, Kak Shila. Inilah satu2nya anak saya” Tetamu yang dipanggil Kak Shila oleh ibuku itu tersenyum lagi sambil mengangguk2kan kepalanya kepada lelaki berumur di sebelahnya.

“Cantik kan mama?” puji Shira pula. Erk...kembang nih kena puji...

Adam tiba2 saja bangun dari tempat duduknya dan tanpa segan silu menempatkan dirinya di sebelahku. Eh eh... apahal mamat ni? Sekeh kang! Makin rapat pula aku mengendeng sebelah ibu.

“Mama, tolong ye. Adam nak kahwin dengan Imah” Hampir tersedak aku dibuatnya (walaupun aku tak minum apa2pun masa tu) bila mendengar kata2 Adam. Bulat mataku merenung wajahnya.

Tetamu2 itu pula dengan senang hatinya bergelak ketawa. Lucu ke? Ibu pun turut sama tersenyum bagai nak rak.

“Yelah.. yelah... bagila mama dengan papa uruskan hal ni” ujar ‘Kak Shila’.

“Abang Adam ni tak malu betul” usik Shira bersama tawanya. Adam buat2 tak dengar. Aku masih memandang wajah Adam, cuba menafsirkan maksudnya sebentar tadi.

“Imah tak nak!!”

Amik ko! Sekarang semua mata tertumpu padaku. Nampak sangat mereka tak faham dengan sandiwara yang sedang berlaku di hadapan mereka sekarang ini.

17 demented soul(s):

bulanhijau said...

ap kes adam ni??
msti ad sumthing ni
smbg2

Anonymous said...

betul...betul...apa dh jd ngan c adam nie??? sambung cpt pleaseeeee....

ashie023 said...

Oh my god..adam ni aku rasa kes angau ni..dier saje nak main2 kan si imah ni..mula2 wat garang, pahtu trus masuk minang..ehehehhe..

comei said...

uihskk
tetibe je die nak kawen ngn imah
bukan die xsuke ke
kan ke die benci sgt2 ari tu
walaweiii makin confuse ni hihihi

Anonymous said...

salam...alah adam sengal ni suka sebenarnya kat imah ni...tapi ego nak mengaku...naklumlah anak orang kaya ...berlagaklah..huhuhuhu...citer ni makin best...sambunglah cepat yer..

Anonymous said...

nooooo
ni mesti ada udang di sebalik mee ni
apa kes la adam nih

yunix77 said...

milan
baca bab 13 jer terus buat daku frust!
daku expect benda lain
tapi naper n3 ni jadi lain?
tak percaya sbb tetiba adam buat u-turn secara mengejut

Anonymous said...

salam..hi smua..
bestnyer citer nih.. xsabar nak tahu apa akan jadi seterunya...kepada penulis.. cpt2 yer wat n3 baru..

Anonymous said...

dh bca sume...best gak citer ni..
apa ek wat adam terus nk kawen...!!!

Anonymous said...

bila nk sambung??

Anonymous said...

huhuhuhu...bila nk sambung nie??? X sabo nk tau apa kes c adam nie...tetiba je nk kawen ngan imah....

nursya said...

hahahaha...
lawak la adam nie...
hah tu ar benci2...kan skrg dh t'gila2kan si imah tu..

besh besh...
writer cpt ar smbg..
huhuhu..

misz nana said...

“Imah tak nak!!”

Wakakakaaa~
Padan muka Adam..

aqilah said...

agak pantas cite ni, tiba2 aje si adam dtg kg, walhal sebelum tu dia cemuh si imah. apa yg terjadi sebenarnya? apapun, akak follow.....................

tzaraz said...

aku tau...mesti adam dah ghi tanya maria ngan shafik hal yg sebenarnya kan...dan terbukti imah x seperti yg disangka..so..dah sebab mmg adam dah suka kat imah...pinang terus laa...betul ke?

Anonymous said...

cepat la smbg
xsabor nk tau kesudahannya

Anonymous said...

sambung lar cpat......
x sabo nie....

 

thydivaontheloose... tempat ambe jadi minah jiwang Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review