|Terkini dari milan|

1. Amihana: Nilai Sekeping Hati 56 was the last post. New entry? Ntahla... (- . -')
2. SUS - dihentikan untuk seketika.
3. ABB - sedang dirombak. Progress may be updated.

Followers

Wednesday, December 22, 2010

Selamanya Untukmu Sayang #2

Mumbling o milanhawkin at 10:20 PM 2 demented soul(s)
“Macam mana? Apa dia cakap? Dia setuju tak?” soal Soraya Alina, teman baik Lana Jaseena, dengan nada excited. Suasana di dalam kelas umpama pasar basah. Hingar bingar. Maklum sajalah, cikgu belum masuk, hari masih pagi, bersukaria lah dulu.

“Macam mana apa?” Lana menyoal balik. Dahinya dikerutkan. Mestilah dia pelik, baru aje dia melabuhkan punggung ke kerusi Soraya sudah menyoalnya bertubi2. Sling bagnya disangkut ke kerusi. Tangannya menopang dagu. Malas.

“Kau ni... semalam tu la. Bukan ko cakap nak confess ke?” Soraya mencubit pipi gebu Lana. Lana memuncungkan mulut.

“Sakitla!” marah Lana. Moodnya sungguh tak baik hari ni.

“Hehe.. geram. Tembam sangat” terkekek2 Soraya ketawa, langsung tak terasa hati bila kena marah dengan Lana. Alah, marah Lana tu sekejap aje. Tak berbekas la.

“Haa.. cite la. Aku dengar ni...” Soraya pula yg menopang dagu di meja Lana. Lana mengeluh. Memang kena bukak mulut juga nampak gaya ni. Kalau tak, memang Soraya ni takkan diam. Takkan mengalah.

“Aku kena reject laa...” rendah aje suara Lana. Penuh dengan nada kecewa. Mulutnya memuncung lagi.

“Hah? Siyes ke?” Soraya macam tak percaya.

“Laa... apakehal aku nak tipu plak. Aku sedih la. Kau nampak tak mata aku dah bengkak2 ni. Semalaman aku nangis tau” tak segan silu lagi Lana meluahkan rasa hati. Soraya mengangguk2.

“Tapi napa dia reject kau yg comel ni? Takde otak apa si Adif tu. Sikit punya rajin kau datang tiap2 petang tengok dia main tennis, langsung dia tak hargai kan?”

“Ni Afghan punya pasalla ni” rungut Lana, kembali teringat kejadian semalam yg sungguh memalukan dirinya di hadapan Adif. Kali ini Soraya pula yg berkerut dahi.

“Apa kaitan Afghan dengan kau yg kena reject ni?”

Terpaksalah Lana buka kembali cerita semalam. Semangat betul dia bercerita, sampai Soraya sendiri dah boleh bayangkan dengan jelas.

“Mek Na? Hahahahahahahaha...” panjang betul Soraya gelak. Lana menjengilkan matanya. Boleh pulak Soraya gelakkan dia?! Jahat la Soraya ni. Kata bestfriend, kawan sehidup semati. Lana berjauh hati.

“Mek Na! Comella kau hari ni, macam hari2 biasa jugak” terpampang wajah Afghan yg baru disebut2 di hadapan mereka, tersengih2 tanpa rasa berdosa langsung.

Semua mata memandang Afghan. Kemudian memandang Lana. Kemudian mulalah mereka berbisik2 sesama mereka. Malah ada yg sudah ketawa. Lana menjatuhkan mukanya ke meja, menekup dengan lengan. Dia tahu, nama ‘Mek Na’ akan melekat terus padanya sampai bila2.

------------------------------------------------------------------------------------

“Ala, rileks la Mek Na, eh Lana. Bukan hina sangat pun nama tu. Comel apa” pujuk Soraya sewaktu mereka sama2 berehat di bawah pokok di tepi padang. Waktu rehat mereka selalu dihabiskan di situ. Lana sudah menjeling saat nama 'Mek Na' di salah-tuturkan oleh Soraya.

“Aya, nama tu nama kampong la! Aku tak suka! Napa la Afghan sewel tu suka sangat menyusahkan hidup aku hah? Sebab diala, Adif reject aku tau! Pandai2 dia je nak kasi nama kat aku. Sampai cikgu pun dah start panggil aku dgn nama tu. Aku benci! Benciiiiii!” Lana sudah separuh menjerit. Dia betul2 geram dengan Afghan. Dia memang menyalahkan Afghan 100%.

“Kau ni Lana, macamla kau tak kenal Afghan tu. Dia tu kan kepala memang tak betul sket. Lagipun dia kacau kau sebab dia sukakan kau” Lana mencebik. Sukakan aku? Ergh.. tak hingin. Lana hanya akan sukakan Adif.

“Aku tak suka dia! Aku tak suka! Aku nak Adif jugak! Aku tak kira, aku akan usaha sampai Adif pun suka aku. Kau tengoklah Aya. Aku akan pastikan Adif cintakan aku suatu hari nanti” tiba2 saja Lana bersemangat semula.

Wajahnya sudah mula mengukir senyum. Soraya pula menggeleng kepala bersama senyuman. Faham sangat dengan Lana. Kalau dia dah semangat macam tu, dia memang akan pastikan apa yg diinginkannya tercapai. Soraya hanya mampu mendoakan Lana.

------------------------------------------------------------------------------------

Seminggu kemudian, Lana datang ke sekolah dengan senyuman melekat di wajah mulusnya. Adalah tu benda yang menggembirakan hati si kecil Lana ni. Lana menarik tangan Soraya menuju ke tandas pelajar perempuan. Kegembiraannya tak dapat dibendung lagi. Dia kena kongsi rasa happynya dengan sahabat baiknya.

“Aku dah berjaya! Aya, aku dah berjaya!” Lana terlompat2. Soraya angkat kening. Kena sampuk apa budak ni?

“Aya, kau dengar tak?” Lana tenung wajah Soraya yang blur.

“Berjaya apanyer? Aku tak faham la. Cite sket” Lana sengih.

“Aku dah berjaya jadi kawan Adif! Yezzaaaa!!!” Lana dah buat gaya Jimmy Shanley la pulak. Apa la si Lana ni, jadi kawan pun dah happy bagai nak rak. Sungguhla budak ni...

“Saya tak nak la ada makwe time2 gini. Tahun ni saya PMR. Nak study. Kita kawan je la” begitulah ucapan ringkas dari Adif petang semalam. Macam hari2 biasa jugak, Lana setia memerhatikan Adif berlatih. Agaknya kesian pada Lana yang tak pernah jemu menunggunya, Adif member kata putus.

“Takpe Adif, saya akan jadi kawan awak yg paling baik!” janji Lana kemudiannya.

“Aku akan jadi kawan Adif yg palinggg baik” Lana mengulang janjinya pada Soraya. Wajahnya berseri2.

“Aish... Lana... apalah yang kau pandang sangat pada Megat Adif tu ye. Afghan yang selalu menyendeng kat kau tu, langsung kau tak layan. Tolak tuah la kau ni” ujar Soraya. Sungguh dia tak faham dengan Lana.

Nak kata Adif tu terlebih hensem, Afghan tak kalah hensemnyer. Cuma Afghan specky. Speckylah cool. Nak kata Adif terlebih pandai, Afghan tu boleh tahan otaknya. Soraya bukannya tak kenal siapa Adif, siapa Afghan. Satu sekolah kenal mereka berdua. Sama2 terkenal.Adif terkenal dengan watak seriusnya. Afghan terkenal dengan personality gila2nya. Adif hebat dengan tennis. Afghan juara bola sepak. Adif budak sains. Afghan budak pidato.

Kurangnya Adif pada mata Soraya hanya kerana Adif tu panas baran tak ingat. Tapi kenapa Lana langsung tak takut pada Adif ye? Mungkin itulah kelebihan Lana. Dia sengal!

Friday, December 17, 2010

Hanya Dia... 2

Mumbling o milanhawkin at 9:28 PM 9 demented soul(s)
“Akak! Akak ada sampaikan salam saya kat Ayoi tak?” aku buru2 mendekati K Meen sebaik saja sampai ke dorm. Hatiku berdebar2 menanti jawapan dari seniorku itu, merangkap rakan sekelas pada Azrul Helmi @ Ayoi.

“Dah...” mendatar je suara K Meen. Timbul rasa curiga dalam hatiku.

“Dia cakap apa?” aku masih menanti dengan cemas.

“Hmm... betul ke Dhir nak tau ni?” Aku angguk laju2. Dah tak sabar.

“Dia cakap, cukuplah hantar surat atau kad kat dia. Dia kata, perempuan yg baik hanya untuk lelaki yg baik”

Senyumku mati di situ. Jadi aku ini bukan perempuan yg baik? Begitukah? Rasa malu itu segera bertandang.

“Akak dengar dia sedang berkawan dengan In...”

In? Indah Alia? Terasa mahu menjerit pun ada. Menangis pun ada. Indah kawan baik aku di UiTM dan lelaki yang kupuja rupanya sedang bercinta dengan kawan baik aku sendiri?
Terasa ada air jernih di tubir mata.

--------------------------------------------------------------------

“Kem salam kat In ye” ujarku dalam senyum yg semakin pahit. Aku sendiri tak pernah bersua dengan Indah sejak kami grad, jadi aku tak tahu apa kisahnya. Jadi benarlah dia sudah mengahwini lelaki yang berjaya menambat hatinya ketika di U?

“OK, tapi kasilah no tepon awak. Nanti saya kasi kat In” Azrul sudah mula mengeluarkan telefon bimbitnya.

“Err... takyahlah. Awak kasi no tepon In kat saya. Biar saya call dia. Saya pun memang dah lama tak jumpa dia”

Aku tahu dia merenungku. Macam dah jadi hobi dia pulak merenung aku. Jaga sikit mata awak tu, En Azrul. Nasib baik ini hari terakhir aku training. Esok dah masuk office macam biasa.

“Kedekut! Ok, 012...” cepat2 aku menaip nombor In di telefonku.

“Telefon tau. Mesti dia suka dengar cerita dari awak. Dah lama dia cari awak, tapi takde sapa tahu awak hilang ke mana” Aku senyum sebaris.

Perlukah kuceritakan luka di hati ini? Perlukah kujaja pada semua? Menghilang adalah satu2nya cara untuk aku mengubat luka. Tapi nampaknya luka itu tak pernah mahu sembuh. Ia tetap merah dan berdarah.

-------------------------------------------------------------

Lama aku tengok skrin telefon. Nama Indah terpahat kemas di situ. Dah 2 bulan nombor telefon In berada di tanganku tapi tak sekalipun nombornya kudail. Perlu ke aku telefon? Kalau aku telefon, apa aku nak cerita? Mesti dia nak tanya kenapa aku tak pernah contact dia lepas habis belajar. Mesti dia nak tahu kenapa aku macam jauhkan diri lepas kami grad. Walaweh, tensi la ini macam. Bukan tak rindu pada Indah, tapi perasaan malu dan kecewa tetap mengganggu minda dan hati.

Tapi sampai bila harus aku menyepikan diri kan? Aku harus berani. Berani menghadapi masa depan. Sudah takdirnya Ayoi bukan jodohku, sudah cukuplah aku menangis. Sudah takdirnya Indah itu milik Ayoi, sudah cukuplah aku kecewa. Memang Indah sendiri tak pernah tahu aku pernah (and still) ada hati pada suaminya. Jadi kenapa harus kuseksa Indah dengan memutuskan persahabatan kami?

Bukan salah Indah jika Ayoi jatuh cinta pada kelembutan dan keimanan gadis itu. Indah dan aku ibarat langit dan bumi. Indah manis bertudung litup. Aku pula megah dengan kaler rambutku. Indah cantik luar dan dalam, sopan dalam percakapan mahupun pergaulan. Sementara aku bebas melayang di udara dengan suara lantang walaupun batasku masih terjaga. Indah umpama perempuan melayu terakhir. Aku pula umpama gadis liar yang hanya tahu mencari keseronokan dunia. Rasionalku, bila lagi aku nak enjoy sakan kalau bukan masa kat U?

Aku melepaskan keluhan berat. Aku kena jugak buat pilihan. Cukuplah aku melarikan diri. Akhirnya nombor itu kudail juga. Biarlah kulepaskan rinduku pada Indah untuk seketika.

“Assalamualaikum...” aku memula bicara dengan kalimah Allah. Berdebar2 pula nak bercakap dengan In. Maklumlah, dah lama tak bercakap dengan dia.

“Waalaikumsalam warahmatullah”

Eh? Ini suara lelaki! Siapa pulak? Ayoi ke?

“Ayoi?” Aku bertanya dengan nada pelik. Lelaki di sana sudah tergelak kecil.

“Ye saya, Adhira. Baru sekarang awak telefon? Lama betul saya tunggu...”

Eh? Eh? Biar betul? Eh, apa tak betulnya Adhira oi! In kan isteri Ayoi, possible la kalau Ayoi yang angkat telefon. Aku menepuk dahi.

“Err... In ada? Saya nak cakap dengan dia” aku mula rasa tak selesa bercakap dengan Ayoi.

“In takde. Ini no telefon sayalah. Kalau saya cakap no saya, mesti awak tak nak telefon, kan?” Tau pulak dia?!

“Kalau macam tu takpela. Bila In balik nanti, awak mintak dia telefon saya ye” suaraku mengendur. Ingatkan dapatlah berborak dengan In. Keciwa.

“Eh, nanti dulu. Awak dah nak letak telefon ke?”

“Yelah” confident je aku menjawab.

“Awak tak nak cakap dengan saya ke?” Kenapa kurasakan nada suara Azrul kali ini lebih romantic dari biasa? Ish, aku perasan sorang jek ni. Selalu sgt nak perasan bila ada dekat dengan lelaki nan satu itu.

“Awak... diam je? Betul tak nak cakap dengan saya?” seakan mengusik pula dia bila aku tak bersuara. Aku makin serba salah. Ingat Adhira, ini suami orang. Tak baik kalau kau ada niat nak meruntuhkan masjid org lain. Sila takut sikit pada balasan Tuhan.

“Betullah. Saya nak cakap dengan In je” aku mengaku.

“Sampainya hati awak, Adhira. Dahla awak menghilang macam tu, sikit pun tak tinggal khabar berita awak pada sesiapa. Bila dah balik sini, awak langsung tak nak cakap dengan saya”

Mana dia tahu aku baru balik KL? Dia pasang spy kah?

“Tak elok la saya lama2 bergayut kat telefon dengan awak. Maaflah ye. Kirim salam pada In” sekali lagi aku cuba melepaskan diri dari suasana tegang ini. Perlahan aku menekan butang merah pada telefon bimbit.

---------------------------------------------------------------------

Aku membawa kereta memasuki sebuah rumah banglo yang tersergam indah di Shah Alam itu. Perghh... sungguhla cantik. Tak sangka pulak aku si In ni orang kaya. Atau mungkin si Ayoi tu yang kaya. Bertuahnya badan mereka. Aku jugak yang sampai sekarang masih duduk kat flat. Astaghfirullah... kenapalah aku ni mudah sangat di hasut syaitan? Patutnya aku dah bersyukur ada rumah nak duduk. Cuba kalau aku merempat kat tepi jalan macam mereka yang kurang bernasib baik tu...

Seorang gadis manis bertudung labuh keluar dari banglo tersebut dengan senyuman melebar. Indah! MasyaAllah, makin ayu la minah ni walaupun dah 8 tahun kami tak jumpa.

“Assalamualaikum” Indah terlebih dahulu member salam. Aku tersengih.

“Walaikumsalamwarahmatullah... In... lama weh tak jumpa awak” Tubuhku sudahpun berada dalam dakapan sahabatku. Erat.

“Saya rindu awak sangat2, Dhir” bisiknya perlahan. Selama berkawan dengan Indah, kami memang menggunakan saya-awak, tak pernah ber-aku-kau. Skema kan?

Terasa basah bahuku. Eh, In menangis? Terus je aku rasa bersalah.

“Awak janganlah nangis. Kalau awak nangis, saya pun nangis kang” ucapku dengan sebak. Tak sangka In masih menyayangi aku sebagai sahabatnya.

“Kalau korang menangis, nanti saya pun nak nangis jugak” Erk! Suara ni! Alah mak, dia ada kat rumah jugak ke?

Segera aku meleraikan pelukan In dan memandang tepat ke arah seorang lelaki yang santai di muka pintu memandang kami dengan tenang. Dadaku berdebar lagi. Bilalah debaran ni nak surut? Tiap kali teringatkan dia, aku dah macam sakit jantung, inikan pula bila berdepan.

“Assalamualaikum Cik Adhira” sapanya lembut. Aku mengangguk cuma, menjawab salam dalam hati.

“Eh, jomlah masuk Dhir. Abang, kita borak kat dalamlah. Kat luar ni panas” pelawa In. Demi mendengarkan In membahasakan diri Ayoi sebagai ‘abang’, jiwaku tercalar lagi. Hai, bilalah hati ini nak belajar terima kenyataan ye.

Aku mengikuti langkah In dengan lemah, sedikitpun tidak memandang ke arah Ayoi.

--------------------------------------------------------------

“Awak, saya rasa bersyukur sangat bila tengok awak dah berubah. Alhamdulillah sangat. Tak sangka saya” Teringat aku akan kata2 In semalam, mengundang senyumku.
Masa kami belajar dulu, bukan sekali dua In cuba mengubah aku menjadi gadis yang beragama, tapi aku terlalu asyik dengan nikmat dunia yang sementara. Malah pernah juga dia menghadiahkan aku beberapa helai tudung untukku, namun semuanya aku simpan buat kenangan. Cuma sekarang ni, barulah aku keluarkan kembali koleksi tudung bawal hadiah dari In menjadi favourite tudung aku.

“Awak, maaf ek kalau saya nak cakap sikit. Awak macam tak suka je berborak dengan abang Azrul? Ke awak tak selesa masa dia ada tadi?”

Soalan dia masa tu memang membuatkan wajahku berubah. Malu ada. Segan ada. Takut pun ada. Malu dan segan kerana In seolah dapat membaca fikiranku. Takut kerana aku tak mahu In tahu aku masih ada perasaan pada suaminya.

“In dah berapa lama kawen?” aku cuba mengubah topic. Agaknya In faham kerana kemudiannya perbualan kami hanya berkisar tentang aku, dia dan kisah silam kami. Dan Azrul sudah lama meninggalkan kami berdua, hilang entah ke mana.

Ringtone ‘Ingat Shalawat’ menyedarkan aku ke alam nyata. Aku pandang skrin telefon. Nama Ayoi terpamer di ruangan. Ish, napa dia telefon ni?

Setelah salam berbalas, aku mendiamkan diri. Mahu mendengar apa yang Ayoi mahukan dari aku.

“Apa alamat awak kat kampong ye Adhira?” Aik? Soalan apakah? Kenapa tiba2 nak tahu kat mana kampong aku?

“Kenapa awak nak tau?”

“Saya nak hantar rombongan meminang” Aik? Biar betul mamat ni?!

“Awak dah hilang akal ke?” Ha, kan aku dah berkasar. Geram aku dibuatnya.

“Saya masih waras, Adhira. Sebab waraslah, saya nak hantar mak ayah saya ke rumah awak”

“Tak naklah saya!” suaraku naik senada.

“Kalau macam tu, saya tanyakan pada In ajelah. Dia mesti tau. Awak mesti ada cerita kat dia kan?”

“Tak baik awak buat In macam tu tau” Sedih pula aku bila lelaki yang menginap di hati ini sekian lama, rupanya tidak tahu menghargai perasaan seorang wanita, seorang isteri.

“La, apa kena mengena In dengan kita?”

“Awak kenalah dapatkan persetujuan In dulu kan? Tapi, walaupun In setuju, which I don’t think will happen, saya tetap tak setuju”

“Adhira...” Kenapa dia selalu guna nama penuh aku ye?

“Adhira, saya yakin In akan terima awak sebagai...”

“Tak nak!” aku memotong.

“Saya tau saya anak dara tua. Saya tau saya pathetic sebab masih keseorangan tapi saya bukan perampas!” Dan aku terus meletakkan telefon, menghempasnya ke tilam. Air mata ini mengalir lagi kerana lelaki yang sama, setelah sekian lama.

---------------------------------------------------------------------

Kadangkala sy rasa berdosa krn terus2an merindui Cik Adhira. Rupanya perasaan kita tak sama.

Sms itu kupandang sepi. Kubiarkan tak berbalas.

Tit! Tit!

Slhkah sy bila mengimpikan kita hidup bersama suatu hr nnt? Slhkah sy menunggu awak, Adhira?

SALAH! Ia slh bila awk menperjudikan harga diri wanita lain. Tlg jgn ganggu sy lg. Sy sygkan In.

Sy juga sygkan In. Kalau dh begini takdirNya, sy berserah. Maaf.

Kali ini telefonku berbunyi menandakan ada panggilan masuk. In!

“Awak, kenapa awak tak terima abang Azrul? Kesian dia...”

Laa... apa kes si In ni? Cepat betul dia dapat berita.

“Dah lama dia tunggu awak tau. Sejak dulu. Ke awak dah ada pilihan hati awak sendiri?”

“In, kenapa awak ni? Takkan awak nak tengok saya kahwin dengan suami awak sendiri?”

Sungguh aku tak faham dengan derang berdua ni. Open sangatlah pulak.

“Hah? Suami saya? Kenapa pulak awak nak kawen dengan Shahid?”

What??? Aku ternganga.

----------------------------------------------------------------

Ayoi tersengih2 memandangku. Lahanat betullah. Adala tu dia nak mengusik aku tu. Aku membetulkan tudung sambil menyembunyikan wajah. Malu weh!

“Rupanya ada orang tu buat serkap jarang tapi tak mengena la plak kan?” Ayoi sengih lagi. Aku diam tak berkutik. Geram pun ada.

“Ingatkan orang tu tak sudi. Kecewa betul abang time tu. Ada ke patut dia ingat Indah tu isteri kita, walhal Indah tu adik kita je. Tulah, pandai2 buat assumption sendiri. Nasib baik dah memang jodoh kita, kan sayang?”

“En Azrul, sila stop mengusik saya ye. Kang awak tido luar kang malam ni” dengan geram aku meningkah bersama ugutan.

Memang malu betul masa tahu cerita sebenar dari In. Manalah aku nak sangka yang In dan Ayoi ni adik beradik. Muka pun tak sama langsung. Satu U pulak tu. Dan rupanya memang tak ramai yang tahu hubungan mereka masa di UiTM. Sengaja mereka rahsiakan.

“Ibu & Shahid amanahkan abang untuk jaga In masa kat U. In tu dah bertunang dengan Shahid lepas SPM lagi. Lagipun, mana boleh abang kahwin dengan adik abang sendiri?!”

Chait! Cliché sungguh la cerita aku dengan Ayoi ye. Semuanya hanya disebabkan salah faham yang berlarutan sampai bertahun2.

“Sayang, abang tak benarkan sayang panggil ‘awak’ lagi kat abang tau. Baru je hari Jumaat lepas abang lafaz akad. Sila hormat suami sikit ye sayang” Ayoi mencubit pipiku dengan gemas. Kemudian tangannya dilingkarkan ke pinggangku. Ish, tolonglah dia ni. Tak sabar!

“Kot ye pun, tak payahlah nak romantik2 kat sini. Abah dengan ayah still ada kat depan tu ha” mulutku memuncung menunjukkan ayahku yang berborak dengan ayah mertuaku. Ibu dan mak pula masih di dapur menyiapkan makan malam. In dan suaminya, Shahid dah lama pulang ke rumah mereka.

“Sayang...” tak sedar bila masa si Ayoi meletakkan kepala di bahuku. Tubuhku dipeluk erat dari belakang. Aduh ibu, kenapalah anak ibu ni miang sgt. Plak tu tak malu langsung dengan keadaan sekeliling, walaupun takde sesapa lagi kat dalam rumah tu kecuali kami berdua. Tapi mana tahu kang tetiba ayah dgn abah naik ke atas dan tengok keadaan kami ni. Ish... maluuuu....

“Dah lama abang impikan saat macam ni tau. Masa sayang tolak lamaran abang hari tu, abang betul2 kecewa. Tak sangka sayang takde perasaan kat abang walaupun dah bertahun abang tunggu sayang kembali” luahnya perlahan, cukup untuk telingaku seorang. Terharu pun ada bila dengar pengakuan Ayoi.

“Bukan awak ke yang tolak saya dulu?”

“Bila? Masa kat UiTM dulu tu ke?” Aku angguk. Tetiba rasa sedih bila ingat balik.

“Bukan niat abang, sayang”

“Awak cakap kat K Meen, perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik. Saya sedih tau. Saya tahulah saya dulu tak berapa nak baik tapi saya bukannya jahat sangat. Sampai hati awak cakap saya macam tu”

“Astaghfirullahal’azim. Sayang dah salah faham lagi la. Bukan abang maksudkan sayang perempuan yg tak baik. Abang maksudkan abang ni ha bukan lelaki yang baik” Aku mengerut kening.

“Abang dulu kan agak nakal la jugak. Tiba2 pulak ada orang suka kat kita. Dari cerita In, abang tahu sayang ni perempuan yang baik. Walaupun selalu nampak ganas dan kadang kala seksi, tapi sayang masih jaga pergaulan sayang dengan lelaki kan? Jadi abang cuba nk berubah demi masa depan kita bersama. Alih2, sayang tinggalkan abang macam tu je”

Masa Ayoi sebut seksi tu, aku dpt lihat dengan jelas senyuman nakalnya. Ah, malu lagi!

“Abang kenal sayang melalui cerita2 In. Abang jatuh cinta dengan sayang melalui surat2 sayang. Maaflah sebab abang tak pernah reply. Abang tak reti la nak balas2 surat ni. Sebab tu abang suruh sayang stop tulis surat kat abang. Bila abang jumpa balik sayang kat Iverson tu, hanya Allah je yang tahu betapa gembiranya hati abang ni, betapa bersyukurnya abang padaNya. Sayang dah jadi perempuan yang abang idamkan. Dan abang harap sangat abang juga dah jadi lelaki idaman sayang”

“Hanya abang... hanya abang yang ada dalam hati sayang ni bertahun2 lamanya” akuiku.

Azrul senyum lagi. Aku menunduk saat jemarinya mengait tanganku.

----------------------TAMATED---------------------------------

Tau, tau! Cliche sungguh cite milan kali ni. Tapi nak wat camna kan? Hehehe... Sebab amik masa sekejap je wat ecerpen ni, milan mohon maaf kalu ada yg terkurang kat mana. Milan hanyalah manusia biasa.

Tuesday, December 14, 2010

Hanya Dia... 1

Mumbling o milanhawkin at 11:31 PM 4 demented soul(s)


Note: Cerpen pengubat rindu. Tiba2 je dtg idea. Jap lg nk tido dah. Esok plak sambung ek. Muahh..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Waktu untuk makan pagi akhirnya tiba jua. Aduhaii, mengantuk pun ada bila asyik memasang telinga saja tanpa membuat latihan praktikal. Sementelah kalau bidang IT ni, rasanya hands-on training lebih berkesan dari sekadar mendengar dari awal sampai habis kelas. Training SharePoint kali ni benar2 buat aku mengantuk.
Tepat pukul 10.30 pagi, aku sudah meluru keluar. Cepat, nanti habis breakfast! Hehehe....

“Aku lapar la” sengihku pada Siti Maisarah, teman yang baru kukenali ketika sama2 menjalani latihan tersebut, menyoal. Siti geleng kepala sambil tersengih.

Langkah kuatur laju meninggalkan kelas Venus, menuju ke luar premis Iverson. Mungkin disebabkan Iverson ni kecik, bila time makan je kena buat kat luar. Nasib baik derang dah sediakan ruangan yg agak besar untuk menampung manusia2 yg datang menuntut ilmu di sini. Bangku2 disusun di tepi2 dinding sementara meja yang diletakkan makanan berada di tengah ruangan.

Buka je pintu, mataku tertangkap kelibat manusia yang sedang duduk termenung di salah sebuah bangku di luar sana. Entah kenapa, wajahnya teramatlah familiar.

Mungkin dia juga antara peserta training di Iverson ni. Ada banyak lagi jelas lain yang dijalankan pada waktu yang sama. Tapi takkan aku nak tenung lama2 mamat tu kan? Aku ni perempuan yang masih tahu malu tau!

‘Rasa macam kenal la brader ni...’ rajin pula aku nak memerah otak saat begini.

Aku mencuri pandang sekali lagi pada wajah sang lelaki. Kacak dengan sweater kelabu (bilik training amatlah sejuk, ok!) dan jeans biru lusuh. Waktu rehat itu belum ramai yang keluar untuk menikmati minum pagi, jadi dia mungkin tidak menyedari dirinya sedang diperhatikan.

“Ayoi...” terpacul nama itu dari bibirku tanpa sedar. Dia lelaki yg mengajarku apa itu erti malu. Dia lelaki yg memberiku rasa bahagia sekaligus kecewa. Tak sedar tanganku sedang mengurut dada. Kenangan silam menjadi layar perak di mataku. Betapa...

“Dhir, jom la. Kata lapar tadi” Hampir saja aku nak melatah tapi tak jadi. Siti ni pun...

“Laa... apa ko tercegat kat situ lagi. Moh ler...” ajak Siti, kali ini menarik tanganku keluar dari pintu utama Iverson.

Aku cuba berlagak macho dan pura2 tak nampak sapa2 kat situ walaupun memang dia sorang je tengah melangut kat situ. Entah apa dia buat. Takkan tengah fikir masalah negara kot sampai kening dah bertaut.

Eh, dia kat sini mengajar ke belajar? Kelas mana? Aish, timbul pula keinginanku meneraju industry ‘tukang sibuk’. Perlu ke aku check nama dia kat attendance list kat depan receptionist tu ye?

Aku kerling lagi ke arahnya selepas dah habiskan nasi lemak sebungkus. Alamak, mata kami bertembung la! Mintak2la dia tak perasankan aku. Tapi, nisbah dia untuk kenal aku pun adalah 1:1million. Macamlah aku rapat dgn Ayoi atau nama sebenarnya Azrul atau nama julukan lainnya – Helmet (mungkin sebab masa kat U dulu dia naik motor, jadi helmetnyer selalu dibawa ke mana2. Dah jadi macam awek dia plak bendalah tu).
Aku dan Siti mengambil tempat agak jauh dari tempat Azrul duduk, tapi aku mendapat view paling jelas untuk sekali lagi memerhatikannya tanpa dia sedari. Adeh, memang Ayoi la. Hati ini bergetar. Ada rasa gembira. Ada rasa berdebar2. Tak sangka betul aku akan jumpa Ayoi kat sini. Dah berapa lama agaknya aku tak jumpa dia? Aku mencongak sendiri.

‘Ah, biarlah Adhira. Bukannya dia ingat kau pun. Kau tu bukan sesiapa bagi dia. Sila jangan perasan ok’ hati ini meringis.

-------------------------------------------------------------------------

Aiseh, pagi ni lambat lagik! Cepat2 aku menyarungkan tudung ke kepala selepas menepek bedak 3A kat muka. Jadilah... aku memang tak reti nak bermekap bagai. Bukan duniaku, bukan caraku.

Aku berlari2 anak sebaik saja keluar dari kereta. Kukerling jam di tangan. 9.20am! Kelas start pukul 9 pagi. Aku dah lambat 20 minit! Mintak2 la ada org lain yg lagi lambat dari aku.

Baik je aku sampai depan muka pintu, mukaku menempel tepat ke dada seseorang. Siap ada bunyi ‘buk!’ lagi. Kemek la hidung aku.

“Adeh, sakit” aku menggosok hidung. Memang sakit, aku tak tipu.

“Alahai, dah kemek sikit hidung awak” kedengaran suara itu mengusik. Ada tawa di hujungnya.

Wajahku terasa panas bila mata kami bertentangan. Ayoi!

“Sorry. Tak sengaja. Betul tak nampak” aku tergagap2. Sakit bercampur malu. Aku menunduk, tak mahu kena panahan asrama... echeh...

“Nasib baik awak pendek. Kalau awak tinggi....” dia ketawa lagi. Terasa makin panas mukaku. Mengusik campur perli la ni. Taula aku pendek tapi aku comel. Huhuhuh...

Kami terdiam sesaat dua. Eh, takkan dia tak nak blah dari depan pintu ni? Tepilah, kasi aku masuk. Dah la tengah lambat.

“Adhira... Adhira kan?” tiba2 dia bersuara kembali. Aku angkat muka, kena dongak sikit sbb dia memanglah tinggi. Dia ingat aku?

“Laaa.... tak sangkanya jumpa awak kat sini. Dah berapa tahun kita tak jumpa kan? Awak apa khabar?” soalnya masih murah dengan senyuman. Tak sangka dia ni mudah senyum. Bukan ke sebelum ni payah benar dia nak senyum? Lebih2 lagi pada aku.

“Eh... ermm... awak kenal saya ke?” aku berpura2 tak kenal. Sekilas ada riak terkejut di wajah tampannya. Senyumannya juga hilang.

“Tak sangka awak dah lupakan saya” perlahan dia bersuara. Aku menggigit bibir.

“Sorry Ayoi, kelas saya dah lama start. Saya masuk dulu” aku mengiring ke tepi dan memboloskan diri ke dalam premis Iverson.

“Kata tak kenal...” aku dapat rasakan Azrul sedang tersenyum.

--------------------------------------------------------------------

“Nasib baik hari ni banyak hands-on, kalu tak memang aku dah tido jek tadi” sengih Siti sambil memasukkan iPhone nye ke dalam handbag. Aku mengangguk setuju. Memang tak mengantuk tapi aku langsung tak boleh bagi tumpuan. Asyik teringatkan si Ayoi tu jek.

“Jom lunch, Dhir” ajak Siti. Dia sudah berdiri di tepi meja menungguku. Aku angguk kepala, langsung tak bersuara. Kucapai handphoneku dan menarik sling bag keluar dan menyarungkannya ke bahu.

“Aku nampak kau berangan jek hari ni, apsal?” soal Siti. Ada nada kebimbangan pada suaranya. Aku kulum senyum.

“Mana ada pape. Aku tak cukup tido je” dalihku. Takkan aku nak cerita plak kat kawan baru aku ni pasal Azrul. Bukannya dia kenal siapa Azrul dalam hidup aku. Kami beriringan keluar dari bilik Venus. Kelas pun dah kosong. Masing2 agaknya dah lama mengadap makanan. Kami je yang agak lambat keluar setelah sibuk bertanya itu dan ini pada tenaga pengajar tadi.

“Adhira!”

Eh, ada orang panggil aku ke? Segera aku memaling muka, mencari arah dari mana datangnya suara garau itu. Mataku sedikit membulat memandang Azrul keluar dari bilik Mars bersama senyum terukir di bibir.

“Jom lunch skali hari ni?” ujarnya bila dia sampai di hadapanku. Siti di sebelahku dah mula berbalas sengih dengan Azrul.

“Ha, elok la tu. Aku pun kena lunch dgn hubby aku hari ni. Dah janji. Korang, aku jalan dulu ek. Lama plak hubby aku tunggu tu” Eh eh, panjang lebar plak minah ni kasi alasan nak lari selamatkan diri. Aku menggerutu dalam diam bila si match maker laju je keluar meninggalkan aku dengan Azrul.

“Jom! Temankan saya makan?” Aku diam namun tetap membuntutinya. Dalam hati, ada rasa yang sukar untuk kugambarkan.

------------------------------------------------------------------

“So, awak dok mana skang?” soalnya selepas meneguk teh ais di hadapannya. Hidangan tengah hari kami masih belum sampai, terpaksala hilangkan dahaga je dulu.

“Cheras” jawabku sepatah. Kulihat mulutnya membentuk huruf ‘O’. Aku menyembunyikan senyum di balik tapak tangan. Ayu gitu! Hahahaha...

“Kenapa senyum2 plak?” Eh, dia nampak ke? Erk...

“Awak keje mana skang?” Laa... tak habis lagi soalan dia rupanya. Dah macam sessi interview je ni.

“Company kecik je. Awak?” aku cuba menukar arah perbualan. Biar dia pulak menjawab.

“Company kecik jugak” ajuknya sambil tersenyum.

“Awak dah lain la...” ujarnya perlahan sambil merenung dalam ke mataku. Dah, aku dah mula serba tak kena dibuatnya.

“Apa yang lainnya?” aku soal balik, sambil mataku turun ke tanganku yang sedang bermain2 dengan straw.

“Masa kat U dulu, tak bertudung. Sekarang dah pandai tutup aurat. Alhamdulillah... makin cantik saya tengok” si dia senyum lagi. Hatiku pula dah bergetar tak tentu arah. Rasa macam mahu melantun keluar dari dadaku. Parah ni.

“Maaf kalau saya nak tanya...” dia kembali bersuara setelah aku tidak menanggapi pujiannya sebentar tadi.

“Tanya apa?” aku cuba buat acuh tak acuh. Dalam hati, Allah SWT saja yang Maha Mengetahui.

“Awak dah berpunya?” Wah, straight to the point sungguhla mamat ni. Sungguh, dia bukan Azrul Helmi yang pernah kukenal dan kupuja dalam diam dulu.

Nasib baik, sebelum aku dipaksa menjawab soalan itu, waitress Banana Leaf muncul membawa hidangan kami. Selamat sekejap.

“In macam mana? Sihat?” aku mengambil peluang mencungkil rahsia.

“Sihat Alhamdulillah. Awak nak kirim salam kat dia ke? Saya boleh sampaikan”

Ye kawan2... sebelum sempat aku menjamah char kuew teow yang nampak sedap ni, hatiku rupanya sedang jatuh dari tingkat 18 dan sudah berderai lumat menyembah bumi Allah.

Monday, December 6, 2010

Selamanya Untukmu Sayang #1

Mumbling o milanhawkin at 2:47 PM 5 demented soul(s)



Budak perempuan berusia 14 tahun itu setia memerhatikan gerak geri seorang budak lelaki yang sebaya di gelanggang tennis. Kepalanya sekejap ke kiri, sekejap ke kanan. Ke kiri. Ke kanan. Tanpa kenal penat lelah. Bibirnya terukir senyuman menawan. Hatinya sedang tertawan. Bergaya betul buah hatinya itu bermain tennis walaupun badan dah lencun dengan peluh.

Sebenarnya hari ini dia punya rancangan tersendiri. Dia sudah nekad. Dia mahu meluahkan perasaannya pada pemuda yang sudah berjaya mencuri hatinya. Walaupun mereka tak pernah berbual, tetapi hampir setiap hari dia akan muncul di gelanggang kecil ini semata2 mahu melihat budak lelaki yang telah mencuri hatinya.

“Kau tak balik lagi ke, Lana?” tegur suara itu. Lana menggeleng tanpa perlu melihat siapa empunya suara. Dia memang dah tahu.

“Eh, apsal sombong sangat ni? Tgk muka aku pun xnk ek?”

“Ala, janganlah kacau aku!” Lana masih tak berpaling. Malas nak layan. Baik tengok muka buah hati!

“Lana… Lana…”

Lana buat pekak.

“Lana…”

Ish, boleh tak jangan halang aku dari tengok kekasih hati aku nih?

“Lana!” suara tu dah separuh menjerit.

Ah, malas nak layan. Kau jerit la sejuta kali pun.

“Mek Na!”

What?!!! Kali ini Lana sudah berpaling dengan mata buntang. Kurang asam boi betulla! Sejak bila nama aku bertukar jadi Mek Na? Urgh!

“Laa… nama betul ko Mek Na ke? Hahahaha…” Afghan dah gelak gile2, tangan dah hempuk2 peha. Muka Lana merah padam. Apa kes panggil aku dengan nama takde kelas gitu? Memang nak cari pasalla ni.

“Kau…kau…” Lana hilang kata2. Lana hentak kaki dan berlalu dari situ.

Geramnyer aku!!!!!!!!!!!

------------------------------------------------------------------------------------

“Apsal awak nak jumpa saya?” soal Adif. Matanya dikerling sekilas pada gadis manis yang berdiri tegak di hadapannya sejak tadi. Diam je, bukannya nak cakap apa. Abis, napa panggil?

“Kalu awak tanak cakap, saya nak balik ni. Jap lagi papa saya datang amik” Adif kerling balik pada jam di pergelangan tangannya.

“Emm… bukan gitu. Errr… saya… emm… saya…” aduh, tergagap2 pulak. Semalam dh berlatih beratus kali sampai tak cukup tidur. Skang lidah kelu plak. Adoyaiii….!

“Sorry, saya nak balik dah. Bye.”

“Eh!” Lana menangkap hujung baju nike Adif. Adif jeling Lana. Lana termalu sendiri. Tu la, pandai2 gi pegang anak teruna orang. Tak malu betul!

“Nama saya Lana Jaseena. Sebenarnya, saya suka awak. Boleh tak saya jadik girl awak?”

Nah, inilah yang dinamakan pengakuan ikhlas lagi jujur dari seorang gadis. Adif membulatkan mata. Lana menunduk, takut nak tengok reaksi Adif. Wajahnya dah blushing gile.

“Err…” Hening seketika.

“MEK NA!” jeritan tersebut seakan bergema. Lana tersentak. Oh Tuhan, adakah aku sedang mimpi ngeri? Janganlah malukan aku depan jejaka idaman malaya nih...

"Mek Na! Weh, sini weh!" Lana pejam mata. Mintak2 la Adif tak perasan.

“Mek Na?” soal Adif, sebelah keningnya terangkat. Wajah Lana bertambah merah. Kali ini bukan sebab malu dah. Ini dah merah gunung berapi Hiroshima nak meletup nih. Malu bercampur baur dengan marah.

“Eh, bukanlah… bukan saya…” Lana cuba menyelamatkan keadaan.

“Weh Mek Na, cantik baju kurung pink ko hari ni! Tapi bukan ko dh pakai smlm ke?” suara tu sambung gelak.

Adif pandang atas bawah. Baju kurung pink yang tersarung di tubuh Lana sudah membuktikan segalanya. Adif senyum. Kemudian sengih. Tak lama kemudian terhambur tawa Adif tanpa dapat di tahan2. Makin merah muka Lana menahan malu di dada.
Lana pusing 180 darjah, mencari dari arah mana datangnya suara tersebut. Ni mesti Afghan! Terus nampak Afghan melambai2 dengan happy-nya tak sampai 200 meter dari tempat dia berdiri.

Mulut Lana dah terkumat-kamit membebel perlahan. Tangannya dikepal2. Tak guna punya Afghan. Sanggup kau malukan aku depan buah hati aku?! Adif masih dengan sisa tawanya. Tak tahu kenapa rasa geli hati yang amat.

“Awak janganlah gelak lagi. Tu bukan nama saya. Nama saya Lana Jaseena la…” Lana dh macam nak nangis je gayanya. Adif masih sengih.

“Tapi… memang kelakar abis. Mek Na ek?” Adif sambung ketawa. Lana bertambah geram.

“Siap kau, Afghan. Aku kerjakan kau” Lana beralih arah, mencari Afghan yang masih tersengih2 di hujung sana. Langkah Lana makin laju. Akhirnya dia berlari ke arah Afghan, membuatkan Afghan tersentak sebentar dan kemudiannya terjadilah adegan kejar mengejar antara mereka sementara Adif masih tak putus dengan tawanya.
 

thydivaontheloose... tempat ambe jadi minah jiwang Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review