|Terkini dari milan|

1. Amihana: Nilai Sekeping Hati 56 was the last post. New entry? Ntahla... (- . -')
2. SUS - dihentikan untuk seketika.
3. ABB - sedang dirombak. Progress may be updated.

Followers

Monday, August 24, 2009

Jodoh 15 [END]

Mumbling o milanhawkin at 6:25 PM 14 demented soul(s)
Pagi yang nyaman. Indah. Burung2 menyanyi riang di dahanan pokok.

“Morning sayang” suara garau itu menjengah lembut telingaku.

Aku berpaling. Suamiku masih berbaring malas di atas katil. Tubuhnya yang tidak berbaju masih mampu membuat pipiku kemerahan. Aku kembali menikmati keindahan alam sambil cuba menenangkan debaran di dada. Ish, cepatlah gi mandi. Biarkan aku sendiri menikmati semua ini. Kalau bersama, takut dada ni pecah dek kerana terlalu bahagia.

Telingaku menangkap bunyi tapak kaki yang makin menghampiri. Dadaku makin berdegup kencang. Aduh mak....

“Still shy?” usiknya bersama gelak halus. Wajahku makin panas membahang. Apatah lagi bila tangan sasanya itu memeluk tubuhku erat dari belakang. Aku cuba meleraikan pelukannya, tapi makin kejap pula lengannya melilit. Serentak itu kudengar tawa kecil muncul dari bibirnya.

“Senyap je pagi ni... kenapa? Tanak tengok muka abang pun. Sampai hati sayang buat abang macam ni. Tak hensem ke abang sampai jeling abang pun tanak?”

Aku menggigit bibir. Tolonglah... dia ni tak henti2 buat aku malu bercampur geram. Kerjanya memanglah mengusik aku je dari pagi sampai ke malam. Aku jugak la terkulat2 tak reti nak membalas. Maklumlah.. dah jadi isteri kenalah hormat suami. Tapi kadang2 tu melayang jugalah sepit ketam sedas dua.

“Abang pergilah mandi dulu. Busuklah!” sengaja aku menekan perkataan ‘busuk’ itu seraya menekup hidung.

“Eh.. hello sayang... abang dah mandi sebelum subuh tadi lagi tau. Buat2 lupa pulak dia. Saja nak usik abang ek” Aku tertawa riang bila tangannya cuba menggeletek pinggangku.

Suamiku membalikkan tubuhku. Aku tunduk memandang dadanya sambil cuba menenangkan tawa yang meletus sejenak tadi.

“Ish.. pakailah baju tu. Tak malu betul”

Namun dia tetap memeluk tubuhku dengan erat.

“Abang masih tak percaya...” ujarnya seketika kemudian.

“Tak percaya apa pulak?”aku berkerut dahi.

“Tak percaya yang abang boleh kahwin dengan sayang. Abang ingatkan abang akan membujang sampai ke tua. Maklumlah, orang tu jual mahal sangat. Rasa baru semalam abang kena reject”

“Bukan ke orang tu yang tanak kita dulu. Kita taulah kita siapa. Saja je nak balas dendam, biar padan muka orang tu”

“Oooo... balas dendam ye. Meh sini nak balas dendam”

Suara kami bergelak ketawa rupanya sampai ke luar bilik. Ibu berdehem berkali2.

“Kot ye pun nak beramah mesra pagi2 buta ni, cubalah keluar dulu dari bilik tu. Dah lama ibu tunggu nak sarapan ni”

Ya Allah!! Lupa pulak aku.

“Ooo.. sayang tak tolong ibu masak ye” usik Adam sambil mencubit lembut pipiku.

“Eh, taklah. Imah dah tolong ibu masak. Imah masuk sini sebab nak kejutkan abang” dalihku. Memang pun aku sebenarnya terlalu asyik termenung sampaikan lupa nak tolong ibu kat dapur.

“Kalau betul sayang tolong ibu masak tadi, sarapan apa kita pagi ni?”

Shoot! Mana la sempat aku nak check. Bau pun tidak.... ah, tembak jelah...

“Erm... emm... mee goreng!”

Terkulat2 aku kemudiannya bila mendapati juadah nasi goreng kampung terhidang di meja makan. Wajahku dah tukar jadi kaler pelangi dah bila suamiku merenungku sambil mengulum senyum. Nak perli aku la kejap lagi tu.

“Sedapnya mee goreng yang ibu masak ni, kan sayang?” Haa... kan dah kena perli.

“Eh, mee goreng apanyer... kan nasi goreng ni. Kamu mamai lagi ke, Adam? Tu la... tak elok sangat amalkan tidur lepas solat Subuh ni”

Hahaha... tak sangka tanpa sengaja ibuku pula yang menembak dengan peluru berpandu. Adam kulihat tersenyum kelat.

“Tu la... perli orang lagi! Dose tau!” bisikku perlahan sambil menceduk nasi goreng ke dalam pinggan Adam.

Sebuah jelingan maut dihadiahkan padaku. Aku tahan saja gelak, takut suamiku makin merajuk pula karang. Dia ni memang kadang2 berperangai macam budak2.

“Malam ni siaplah... tanak kasi sayang tidur sampai pagi...” ugutnya dengan nada bisikan. Aku mencebik walaupun mukaku dah berapa kali bertukar warna. Mulut memang takde insuran. Nasib saja ibu dah keluar ke belakang rumah bersama rutin hariannya, menyiram pokok2 bunga kesayangannya.

“Imah sayang abang...” aku berbisik ke telinganya. Serta merta, wajah tampan itu mula kemerah2an. Aku tersenyum menang. Dah tau dah kelemahan dia yang satu.

Jodoh 14

Mumbling o milanhawkin at 6:24 PM 5 demented soul(s)
Aku mengaduh kecil saat tangan tua ibu bertukar menjadi ketam batu. Berkerut dahiku menahan pedih. Sakit woo...

“Cuba jangan nak malukan ibu kat depan tetamu kita ni” bisik ibu bersama nada mengeram. Aku memuncungkan bibir. Ibu ni... sakit tau main cubit2 gitu. Isk...

“Kenapa pula Imah tak nak kahwin dengan Adam? Boleh bagitau kami?” Puan Shila mula bersuara setelah sessi bisik-berbisik selesai antara mereka.

“Ermm... maafkan saya, makcik. Tapi, Adam kan dah bertunang. Saya taknak jadi isteri kedua” lidahku cuba mengatur ayat.

Aku mengerling ke arah Adam. Lelaki itu tampak terkejut. Eleh, macamlah aku tak ingat yang Sofea tu tunang dia. Tapi kira sporting la jugak family dia ni sebab sudi nak bagi anak dia kahwin dua.

Sekali lagi sessi bisik-berbisik dimulakan. Shira dah mula tergelak2. Entah apa yang lucunya. Adam menggaru2 kepalanya. Ibubapa Adam juga saling memandang sesama mereka.

“Sejak bila pula anak kami, si Adam ni bertunang?” Pn Shila kembali bersuara. Memang nampak sangat keter’kejut’an di wajahnya.

Ah, sudah. Kali ini aku yang menggaru kepala. Takkan aku salah dengar kot? Kan hari tu Shafik sendiri yang kenalkan aku dengan tunangnya? Adam sendiri ada kat situ kan?

“Maafkan saya, makcik. Mama, Papa, boleh kasi Adam peluang bercakap dengan Imah sekejap? Rasanya ada salah faham ni”

Salah faham? Excuse me...?

Tiba2 saja badanku ditarik keras hingga aku terpaksa berdiri. Aku merenung geram pada Adam yang sudahpun menarik tanganku supaya mengikuti langkahnya.

Terpinga2 aku membuntuti Adam yang tanpa menunggu persetujuan dari sesiapa terus saja mengheret aku keluar dari rumah. Nasib baik la aku tak dibawa lari jauh2, takat depan rumah bawah pokok nangka tu je. Sempat la jugak merembat selipar jepun.

Aku tahu Adam sedang memandangku. Bukan memandang, tapi lebih kepada merenung. Tapi aku malas nak berbalas pandang dengannya. Hati aku masih sakit. Luka itu masih berdarah. Pedih. Tengah merajuk ni!

“Imah...” Adam menyeru namaku. Aku buat2 pekak. Aku bermain2 dengan hujung baju kurungku.

“Saya tau awak marahkan saya”

Dah tau buat apa cakap lagi?! Huh!

“Please...forgive me...?”

Ah, malas nak layan! Maaf konon! Senang2 je minta maaf bila dh buat salah. Orang yang menanggung ni, macam mana pula?

“Imah... pandang muka saya. Saya tahu saya ada byk benda kena jelaskan pada awak. Jangan buat saya macam ni...”

Baliklah awak! Saya tak suka awak datang sini. Saya tak faham kenapa awak nak main2kan saya! Tak cukup lagi ke dengan apa yang berlaku sebelum ni? Tensen la saya macam ni...

“Imah!”

Tak tahulah berapa kali aku nak terkejut hari ni. Kali ini kerana Adam tiba2 saja melutut di hadapanku. Tanganku pula digenggam erat. Cepat2 aku mengerling ke arah rumah, mana tau ibu dengan yang lain2 tu dok mengintai gelagat kami. Buat malu je la Adam nih....

“Lepaslah!!” marahku sambil cuba menarik kembali tanganku dari genggamannya. Dah hilang akal agaknya Adam ni. Suka suki je nak buat macam ni, depan2 rumah aku pula tu. Kalaulah mak aku tahu, mau keras aku dikerjakannya.

“Please... maafkan saya. Saya tahu saya salah. Saya tau saya dah lukakan hati awak. Tapi awak juga kena tau, saya juga banyak menderita selama ni”

Aku mengertap bibir. Menderita? Huh...menderita hapa kebendanye pulak? Aku takde buat apa2 pun kat dia! Tiba2 pula nak salahkan aku balik. Dasar lelaki! Awak tu yang buat saya menderita tau!

“Saya betul2 tak faham dengan apa yang sedang berlaku ni, En Adam. Tapi saya mohon sangat2, cukuplah kelirukan perasaan saya sekarang ni. Cukuplah awak siksa perasaan saya ni. Saya dah tak boleh nak terima semua ni” keluhku dengan kesal. Rasa macam nak nangis pun ada ni.

“Imah, saya minta awak maafkan saya. Please listen to me, sayang. I know I am in the wrong. Saya layan awak dengan teruk. Tapi saya sedar sekarang yang semua sangkaan saya selama ni cuma satu salah faham. Semua tu Shafik dh jelaskan pada saya. Everything...”

Aku terdiam. Jadi dia dah tahu semuanya?

“I love you, Imah”

“Well, you never seemed to even like me before” ketusku walaupun agak terkinja jugak aku menerima kata2 yang suatu waktu dulu sering aku mimpikan keluar dari mulut lelaki ini.

“Awak patut sedar, selama kita di UK dulu, saya tak pernah layan mana2 perempuan. Hanya awak je yang berani nak bercakap dengan saya, berborak dengan saya. Awak ikut ke mana saja saya pergi. Mungkin kerana itu, lama kelamaan, saya jatuh suka pada awak. Tapi saya punya prinsip. Bagi saya, waktu itu, hanya ilmu yang saya mahukan. But, I made a promise with myself, saya akan melamar awak bila tiba masanya nanti”

“Easier said than done!”

“Yup, true. Saya makin sakit hati bila saya nampak awak dengan Shafik. Memang salah saya kerana menyangka yang bukan2, malah sikit pun saya tak selidik dari awak, mahupun dari Shafik. Tapi selama itu pun, hati saya masih teringatkan awak. I longed for you. You were always on my mind. Dulu...kini... dan InsyaAllah.. untuk selamanya. Adam Suffian hanya untuk Fatimah Asyikin”

Erk! Sejak bila si Adam ni pandai bermadah penuh helah ni? Naik seram sejuk pula rasanya badan aku. Tak boleh jadi ni. Aku tak boleh termakan pujuk rayu dia ni. Kan aku dah nekad tanak ada apa2 hubungan lagi dengan mamat ni. Kan? Kan?

“Selama ni... saya ingatkan awak main2kan saya... sebab tulah...” suaranya makin mengendur, makin perlahan dan wajahnya menunduk.

Ish, apa kejadah pulak aku nak main2kan dia? Bila masanya?

“Awak tuduh saya macam2. Awak kata saya tak layak utk sesiapa...” aku melepaskan perasaan yang berbuku di hati.

Makin kejap genggamannya. Ish dia ni, tolong le lepas tangan aku. Dah berpeluh sakan ni... Air mata pun dah start nak merembes keluar. Erk... dah keluar pun.

“Please...look at me...” rayunya.

Aku diam tak berkutik. Masih tetap menunduk sejak dari tadi. Takut untuk memandang wajah tampan milik Adam. Takut jatuh cinta sekali lagi!

“I love you!” ini kali kedua Adam mengucapkan kata keramat itu. Hati terasa makin mencair plak.

“I really do, sayang. Walaupun selama ini saya salah sangka pada awak, saya masih tetap sukakan awak. Saya sangka, dengan berjauhan dari awak, saya akan dapat melupakan awak. Tapi... rindu saya makin parah. Bila saya jumpa awak kembali, cinta saya makin melimpah ruah. Hati saya ni.. makin menyayangi awak. Mungkin sebab itulah yang buat saya jadi kejam pada awak. Kerana saya sangka hanya saya sorang yg ada perasaan begini. Please sayang, maafkan saya?”

Air mata ini gugur lagi. Kali ini bukan kerana aku sedih. Sebaliknya kerana bahagia yang teramat sangat. Walaupun hati ini masih meragui kebenarannya, aku masih mahu menghargai perasaan yang kualami ketika ini. Sungguh, ianya begitu indah.

Jemari Adam meraih wajahku. Air mataku disapu lembut.

“Walaupun pada masa saya sangka awak mempermainkan hati saya, saya tak mampu membuang awak dari fikiran saya. Setiap malam, hanya awak yang saya mimpikan. Saya marah pada Shafik kerana mempergunakan awak. Saya marah pada Muaz sebab dia cuba mengurat awak. Saya benci pada lelaki2 yang suka pandang awak. Jadi, tolong jangan siksa saya lagi Imah. Please have me and I will give you all the happiness in the world, InsyaAllah”

Ya Allah... nak tergelak pun ada. Bila masa lah si Muaz tu nak ngurat aku? And ada ke lelaki yang nak pandang aku? Halusinasi betullah dia ni...

“Jadi... awak dah tau pasal...Shafik...Maria...”

Adam mengangguk2kan kepalanya.

“Shafik dah terangkan segala2nya pada saya. Sempatlah jugak saya hadiahkan penumbuk kat muka dia tu. Nasiblah dia menjawab dengan Maria nanti” tukas Adam dengan geram.

Ish dia ni! Sibuk je nak tumbuk2 orang! Apa kes ntah!

“Yang awak tiba2 nak tumbuk Shafik tu apasal pulak?! Apa pun yang berlaku dulu tu takde kaitan dengan awak pun tau” marahku bercampur geram.

“Tapi dia dah gunakan awak. Dia gunakan kebaikan awak padahal dia tahu awak tu gadis yang macam mana. Dia tahu awak boleh simpan rahsia. Awak pula tetap akan rasa bersalah sebab tolong mereka kan? Selama ni, tidur awak mesti tak lena kan?”

Aku mengeluh perlahan. Memang benar kata2 Adam itu. Namun, yang berlaku sudahpun berlaku. Sepatutnya aku perlu terus menuju ke hadapan. Yang penting, mereka sudahpun berbahagia sekarang.

“Awak janganlah pandang serong pada Maria. Dia tetap sahabat saya. Shafik pun sama. Lagipun, itu masa lampau mereka. Tolong jangan ungkit lagi pasal ni ye...” aku merayu. Teringat pada Maria. Teringat pada Shafik.

“Saya faham. Awak janganlah risau. Just marry me, and we’ll be okay”

Adam tersenyum padaku. Aku sekali lagi dilambung rasa bahagia. Namun rasa bahagia itu cuma seketika bila tiba2 saja wajah Sofea menjelma di minda.

“Wait... Sofea... awak kan tunang Sofea! Saya kan dah cakap saya tanak jadi bini no. 2!”

Eww! Simpang malaikat 44!

Adam tergelak. Dia kembali menggaru kepalanya hinggakan rambut lurusnya itu menutupi dahinya.

“Apa yang awak merepek ni? Takkanlah saya nak kahwin dua. Dengan Sofea pula tu. Ish...”

“Habis... malam tu...kan Shafik...ermm...there’s just no way I would misunderstand something like this!” tukasku geram. Impossible kan?

“Yeeeee.... betullah apa yang sayang dengar tu. Tapi kan saya tak mengiyakan pun. I never say a word, remember? Hmm...sayang jeleaous ek?”

Jeleaous? Sekius me! Takde masa ok nak jeles2 ni.

“So... ermm... Sofea tu bukan tunang awak?”

Adam menggeleng kepalanya. Aku menggigit bibir.

“Habis kenapa Shafik kenalkan Sofea as your fiance?”

Adam mengangkat bahu.

“Maybe sebab Sofea yang hebahkan berita ni kot. I dont know and I didnt care. Masa tu Adam terlalu frust dengan sayang, so I just let it be. So, cakaplah, were you jealous?” Adam tersenyum2.

“Jadi... awak bukan tunang orang? Bukan tunang Sofea?”

Adam menggeleng2kan kepalanya. Tubuhnya semakin rapat ke arahku. Tanganku digenggam erat.

“Kita kahwin ye, sayang” bisiknya sambil mencium lembut jemariku.

Aku tunduk, menyembunyikan senyuman yang mula menghiasi wajahku.

“Allright!” Adam menjerit sambil memberikan isyarat ‘OK’ ke arah rumahku. Rupanya satu keluarga itu, termasuk ibuku sendiri sedang menyaksikan drama tak bertajuk ini.

Waktu itu, wajahku sudah berubah menjadi warna pelangi. Dengan geram aku mencubit bahu Adam sekuat hati.
 

thydivaontheloose... tempat ambe jadi minah jiwang Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review